Besafe logo

LÉGY BIZTONSÁGBAN!

Biztonság

Mit kell tudni a gyermekülések biztonsági előírásairól?

Az első gyerekülések a kényelmet szolgálták, a maiak már a biztonságot is.

Az 50-es évek végén, az első gyermekülések megjelenésekor csak az utazási kényelem növelése volt a cél. Ezek a szerkezetek azért készültek, hogy a gyerekek jobban kiláthassanak az autókból, alváskor pedig kényelmesebb helyzetben legyenek. Biztonsági szempontokról csupán a 60-as évek végétől beszélhetünk. Akkor indult el az USA-ban egy program, amely az aktív és a passzív járműbiztonság fejlesztését tűzte ki célul. A kezdeti fejlesztésű üléseket az autó háttámláján alul vagy felül átvetett hevederrel rögzítették, amit a karosszériához csavaroztak. A tíz évvel későbbi vizsgálatok hamar kimutatták, – különösen a gyorsfilm-felvételek segítettek ebben – hogy milyen csekély védelmet jelentettek az akkor kapható, szilárdságilag gyenge, rosszul rögzített gyerekülések.

Az első szabványok 1970-től léptek életbe, de még csak a 6 hónapostól 4 éves korig terjedő korosztály biztonságos elhelyezését megoldó előrenéző ülésekre vonatkoztak. A csecsemők és a nagyobb gyerekek ekkor “kimaradtak” az előírásból (a 4 évesnél nagyobb gyerekek számára a felnőtt öv használatát javasolták), és az ellenőrzés módszertana is csak statikus erőterheléses vizsgálatokra épült. Az ezután megjelent, saját övrendszerrel ellátott gyermeküléseket bonyolult övfeszítő elrendezéssel szerelték, sokszor 4-5 helyen kellett módosítani, beállítani a megfelelő övhossz részt a kényelmes és egyben biztonságos övfeszesség eléréséhez.

A mai legkorszerűbb gyermekülésekben már csak egyetlen övfeszítő hely van a pirossal jelölt kioldócsaton kívül. A kioldócsatot sem volt mindig kötelező a felsőtest alsó részének közepén elhelyezni, csak a 80-as évek közepétől változott így az előírás. A kezdeti időkben előfordult, hogy a bonyolult övfeszítőrendszer és az ülésvázon “elrejtett” kioldócsat miatt a menteni érkezők nem tudták kiszabadítani a gyermekeket.

Sérülési mechanizmusok, terhelési határértékek.

Fél évszázaddal az első gyerekülések megjelenése után még jelenleg is komoly mérnöki feladványt jelent a gyerekek biztonságos utazásának megoldása. A sérülési mechanizmusok pontos megismerése, feltérképezése nehéz, nem megoldott probléma. A gyerekek testfelépítése, a mellkas, a nyak, a fej szerkezete, csontozata, tömegarányai, terhelhetősége merőben különbözik a felnőttekétől, ezért a felnőttekre vonatkozó kutatási eredményekből szinte semmit sem lehet itt alkalmazni. A biomechanikai kutatások számára csupán a modellezés, a próbababás kísérletek jelentik az egyetlen valós lehetőséget, illetve balesetek utólagos rekonstrukciója nyújt jelentős segítséget.

A terhelési határértékek meghatározása nagyon nehéz feladat, amiből egyértelműen következik, hogy igyekezni kell a biomechanikai értékeket a lehető legalacsonyabban tartani és nem vállalni semmilyen kockázatot, vagyis a legbiztonságosabb gyermekvédő berendezéseket kell alkalmazni. Ezzel is magyarázható az előírások állandó, folyamatos szigorítása. A biomechanikai kutatások lassú haladásával ellentétben az utolsó tizenöt év jelentős technikai fejlődést eredményezett, melynek következtében a vezető gyártók egyre biztonságosabb konstrukciókkal jelennek meg a piacon. És a fejlesztés nem áll meg?

A továbbiakban a gyermekvédő berendezésekre vonatkozó előírásokról és az alkalmazott vizsgálati módszerekről ejtünk néhány szót

ECE R44/03-04

Minden Európában forgalomba hozott gyermekülésnek meg kell felelnie az ECE R44/03 vagy 04 jelű direktívának, bárhol is gyártották azt. Az 1995-től érvényes szabvány részletesen előírja azokat a paramétereket, melyeknek meg kell felelnie a különböző kategóriákba sorolt gyermekvédő berendezéseknek, pontosan rögzítve a vizsgálati módszereket és a minősítéseket. Erre azért van szükség, hogy a vizsgálatok összehasonlíthatók és rekonstruálhatók legyenek.

A minősítés legfontosabb eleme a dinamikus vizsgálat, amit erre a célra épített próbapadon, próbabábúval hajtanak végre. A két legfontosabb adat, amit mérnek, az a fej legnagyobb vízszintes elmozdulása és a mellkas gyorsulása. A modellezett frontális ütközést 50 km/h sebességgel hajtják végre és ebben az esetben a testre 20-28 g lassulás hat. Ezután egy 30 km/h-s hátulról történőütközést imitálnak, amikor a test lassulása 10-14 g.

Minden ülést, amely teljesítette az előírásokat egy narancssárga érvényesítő címkével kell ellátni, amely a következő információkat tartalmazza: Felül szerepel rajta az ECE norma száma, alatta az ?universal? kifejezés mutatja, hogy az ülés minden autótípushoz használható. (lehetne ?semi-universal? vagy ?specific? is értelemszerűen típus specifikus üléseknél). A címkén fel kell tüntetni a testsúly határokat is a szabványnak megfelelően. A körben lévő nagy ?E? betű melletti szám arra az országra utal, ahol a minősítést elvégezték. Alatta a megfelelést azonosító számsor található, amely 03-al, vagy 04-el kezdődik attól függően, hogy az ülés melyik verziónak felel meg.

Mi a különbség az ECE R44/03 és a 04 verzió között?

Ami az ülések műszaki paramétereire vonatkozó előírásokat illeti, azok teljesen megegyeznek. Tehát nyugodtan vásárolható 03-as minősítési jellel ellátott ülés, ez csupán annyit jelent, hogy egy régebben bevizsgált típusról van szó. A 04-es verzió, amely 2005 óta van érvényben, a vizsgálati mintavételre és a gyártás körülményeire vonatkozóan tartalmaz új előírásokat. A 03-as verzió szerint elég volt a gyártás megkezdése előtt a prototípusokat bevizsgálni. Ez az előírás változott meg úgy, hogy le kell gyártani egy minimum 50, maximum 5000 db-ból álló sorozatot és a közülük véletlenszerűen kiválasztott 5 db mintát vetik alá a dinamikus vizsgálatoknak. A gyártónak továbbá rendelkeznie kell ISO 9002-es minősítéssel.

Az ECE R44/04-es direktíva részletes, szinte mindenre kiterjedő szabályozást tartalmaz, ugyanakkor nagy hiányossága, hogy nem követeli meg az oldalütközés elleni védelmet

ADAC teszt

Az ADAC, a német autóklub a legnagyobb európai autós szervezet, amely saját vizsgálati laboratóriummal is rendelkezik. 2003 óta évente végeznek tesztsorozatokat és adnak ki minősítéseket a biztonsági ülések minden kategóriájában. Ezek a vizsgálatok sokkal jobban modellezik a valóságot mert 50%-al nagyobb dinamikus terhelésnek kell megfelelnie a próbadaraboknak, mint az ECE R44/04-es direktíva esetében. A frontális ütköztetést 64 km/h sebességgel hajtják végre és tesztelik az üléseket egy 50 km/h sebességgel bekövetkező oldalirányú ütközés esetére is.

A teszt során négy szempontból vizsgálják az üléseket, közülük a biztonság csak az egyik, bár kétségtelenül a legfontosabb. A használhatóság, a komfort és a kezelhetőség is külön-külön minősítésre kerül egy ötfokozatú skálán. A nagyon sok, egymással sokszor nehezen összehangolható kritériumnak nem egyszerű megfelelni. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy az európai piacon ma kapható legbiztonságosabb ülések is ?csak? jó (gut) minősítést kaptak. Természetesen büszkék vagyunk rá, hogy köztük vannak a BeSafe termékek is. Eddig mindössze egyetlen izofix rögzítésűbabahordozó tudta elérni a nagyon jó (ser gut) minősítést. Az ülések oldal- és fejvédelmének előtérbe kerülése, ami ma a fejlesztés legfőbb iránya, egyértelműen az ADAC tesztjeinek köszönhető.

Az ECE R44/04-es direktívának megfelelni alapkövetelmény. Jól szerepelni az ADAC tesztjén rangot jelent, amely kivívhatja a szakma és a fogyasztók elismerését is. Minden minőségi biztonsági ülést gyártó cég ma már az ADAC tesztet tekinti mérvadónak és legfőbb célja a nagyon jó (sehr gut) minősítés elnyerése. További információ: www.adac.de

Stiftung Warentest

A legnagyobb európai fogyasztóvédelmi szervezetet képviselő Stiftung Warentest az európai piacon kapható biztonsági autósülések többségét évente leteszteli. Ezeknek a vizsgálatoknak az alapja az ADAC dinamikus ütközési tesztje, de kiemelten foglalkoznak az ülések rögzítésével és használhatóságával is. A minősítésre baleseti esettanulmányokat, tudományos kutatások eredményeit és a fogyasztói véleményeket is felhasználják. A Stiftung Warentest a vásárlók körében kiemelkedően nagy véleményformáló erővel bír, ezért a gyártók számára nagyon fontos, hogy milyen helyezést érnek el a kategóriájuk rangsorában.
További információ:www.test.de

További töréstesztek

Egyes magazinok időről-időre publikálják saját tesztjeiket. Esetenként közlik olyan vizsgálatok eredményeit is, melyeket egy-egy ülésgyártó saját intézetében végeztek el. Előfordulhatnak olyan teszteredmények melyek az objektív tesztek győzteseit akár vesztesként is kihozhatják. Természetesen ezek a vélemények nem tekinthetők függetlennek. A használhatóságra, kényelemre vonatkozó megállapítások hasznosak lehetnek a fogyasztók számára, de a balesetek során életfontosságú biztonságról vajmi keveset tudhatnak meg. Egyes sajtóban megjelenő cikkek csupán egy kiemelt szempont szerint rangsorolják az üléseket pl. ár, súly, forma stb. Ezeket a véleményeket kellő kritikával kell fogadni és célszerű az objektív tesztek eredményeire támaszkodni.

 



Hozzászólások lezárva.

Vissza a lap tetejére | Ugrás a kosárhoz!